Publikaci tvoří tří samostatné brožury:
Teoretická část
Metodická část
Aktivity a pracovní listy
Teoretická část se věnuje definici demokracie i historii a projevům extremistických hnutí, dále otázkám svobody projevu, symboliky extremistů a dalším souvisejícím tématům, včetně například formování osobnosti extremisty. Věnuje se roli médií, přináší výňatky ze související zákonné úpravy i několik relevantních roszudků.
Hledá odpovědi na otázky, jako:
Proč má pravicový extremismus v demokratické společnosti své stoupence i poté, co se historicky zdiskreditoval německým nacismem?
Kde jsou jeho kořeny a jaké jsou jeho projevy? Z jakých řad se rekrutují jeho přívrženci?
Jaké jsou jejich cíle?
Jak je to s levicovým extremismem?
Metodická část se z různých úhlů zamýšlí nad problematikou práce s extremismem a jeho různými projevy, příčinami a širšími souvislostmi. Cílem je pomoci pedagogům, lektorům, pracovníkům poraden nebo obecních úřadů, kteří se ve svých profesích setkávají s mládeží nebo lidmi ohroženými extremistickými skupinami, najít efektivní postupy práce, vzdělávání a prevence.
Tato část je rozdělena do čtyř navazujících oddílů:
– Pedagogická práce s extremismem
– Extremismus a škola
– Sociální a psychologické souvislosti extremismu
– Komunikační strategie a metodické postupy
Aktivity a pracovní listy jsou službou pro učitele, lektory a další pedagogické pracovníky, kteří se chtějí problematice extremismu a především její prevenci věnovat. Obsahuje devatenáct aktivit rozdělených do čtyř bloků podle didaktických záměrů, s nimiž primárně pracují.
Školy si můžou jednotlivé části nebo celou třídílnou publikaci objednat prostřednictvím e-mailové adresy asi-milovani(z)seznam.cz. Publikace jsou dodávány bezplatně a není účtováno balné, adresát hradí pouze poštovné. Předpokládáme dodání jedné série pro každou školu, která o to požádá (do vyčerpání zásob), u větších škol lze na požádání zvážit dodání více kusů.
Lze si je také prohlédnout nebo stáhnout ve formátu .pdf buď na stránkách
Možnosti demokracie v sekci Publikace, nebo přímo zde:
Demokracie versus extremismus. Výchova k aktivnímu občanství.
Teoretická část
Demokracie versus extremismus. Výchova k aktivnímu občanství.
Metodická část
Demokracie versus extremismus. Výchova k aktivnímu občanství.
Aktivity a pracovní listy
První dvě části navazují na dřívější publikaci Dovedu to pochopit? – Hrozby neonacismu (Varianty, Člověk v tísni, o.p.s., 2008) a Hrozby neonacismu – Příležitosti demokracie, (Asi-milovaní, o.s., 2009). Byly však podstatně přepracovány – aktualizovány, doplněny a rozšířeny. Třetí část je zcela novou nabídkou aktivit a pracovních listů pro učitele a lektory.
Publikace je součástí projektu Hrozby extremismu / Příležitosti demokracie – výchova k aktivnímu občanství (reg. č. projektu CZ.1.07/1.2.00/14.0209).
Projekt občanského sdružení Asi-milovaní, realizovaný v letech 2011 – 2013, reaguje na společenskou situaci předešlých let, kdy prudce narostly veřejné aktivity extremistických seskupení i jejich podpra v řadách školní mládeže.
Projekt Hrozby extremismu / Příležitosti demokracie – výchova k aktivnímu občanství byl podpořen ze Strukturálních fondů EU a rozpočtu ČR prostřednictvím OP VK.
Osobní záštitu projektu poskytl generální ředitel Českého rozhlasu.